Ga naar de startpagina
De Achtse Barrier

Juni 2021

 
--> vaste rubrieken <--
--> en verder <--
Ga naar elz.nlOver gezondheid en welzijn

De huiarts maakt het je steeds gemakkelijker

’s Avonds of in het weekend een vraag stellen aan je huisarts. Niet meer ‘in de wacht’ aan de telefoon om een afspraak te maken. De uitslag van een onderzoek bekijken wanneer jóu dat uitkomt. Of thuis hulp krijgen via een training. De huisarts sluit aan bij wat wijkbewoners wensen: op een gemakkelijke manier je eigen zorg regelen.

Een huisarts is een ‘gewoon’ mens, en dus heeft dokter Rogier Beekman (Huisartsenpraktijk Artois) zelf ook een huisarts. “Die doet nog niets met online afspraken, ik moet altijd bellen. Vaak lukt het me niet om contact te krijgen en moet ik terugbellen. Heel onhandig. Ik zou liever via een online agenda zelf een afspraak plannen, dat is zoveel gemakkelijker. Het lijkt me dat ik niet de enige ben die dat zo ervaart.”

Zijn huisarts zit duidelijk niet in Achtse Barrier, want in onze wijk kun je bij elke huisartsenpraktijk digitaal een afspraak maken. Ook veel andere zaken zijn online te regelen, zoals een herhaalrecept, vragen stellen aan de huisarts (e-consult) en beeldbellen met de praktijkondersteuner.

Slimme mogelijkheden
D
eze ontwikkeling past bij de huidige samenleving, zegt gepensioneerd huisarts Maarten Klomp (Huisartsenpraktijk Achtse Barrier). Als bestuurder en ‘aanjager’ digitalisering is hij nog steeds actief bij diverse zorgorganisaties. “We ervaren allemaal dagelijks dat de wereld digitaliseert. In de zorg blijft het persoonlijk contact heel belangrijk, maar het is ook goed om slim gebruik te maken van digitale mogelijkheden.”

Niet iedereen heeft dezelfde behoeften, gaat hij verder. “Mensen verschillen en daar willen we recht aan doen. Daarom blijven er keuzemogelijkheden. Maar wat ik heb gemerkt, is dat het meestal koudwatervrees is. Zelf dacht ik lang dat internetbankieren niets voor mij was. Toen ik het eenmaal ging doen, bleek het toch wel héél handig. En wist ik: dit had ik eerder moeten doen.”

Van afwachtend naar enthousiast
Rogier Beekman herkent dit bij zijn patiënten. Eerst afwijzend of afwachtend, dan toch maar eens uitproberen, en uiteindelijk enthousiast.
“Bij iedereen die op mijn spreekuur komt, benoem ik de mogelijkheid van online afspraken maken. Ook geef ik aan dat de patiënt zelf kan bepalen wanneer hij de uitslag van een onderzoek wil inzien. Ik stuur dan een mail met een link naar een persoonlijk account.
Dat is heel veilig. Van al deze mensen activeert meer dan driekwart het persoonlijke account. Dat zegt wel iets.”

Buurtplein
En er is meer. Zo biedt het digitale Buurtplein van Achtse Barrier allerlei mogelijkheden op het gebied van zorg en welzijn. Hier vind je links naar Thuisarts.nl en naar alle zorgverleners in de wijk. Ook kan iedereen gebruikmaken van de Vraagbaak, de Buurtplein Bellijn en de gratis beschikbare modules en -apps voor zelfzorg.

Met dit laatste bieden de huisartsen iets unieks aan. Het aanbod van zelfzorgmodules en -apps is heel groot. Van ondersteuning bij slaapproblemen, eenzaamheid, coronastress en geldzorgen tot adviezen en trainingen over opvoeden, gezond eten, bewegen, stoppen met roken en mantelzorg. Daarnaast zijn er speciale modules voor mensen met diabetes, kanker en huidproblemen.
“Voor sommige mensen is dit een prima vervanging van een bezoek aan de huisarts, voor anderen is het een mooie aanvulling”, aldus Maarten Klomp. “Corona heeft ertoe geleid dat het gebruik van de zelfzorgmodules explosief is toegenomen. En de belangstelling blijft groeien.”

Oproepen
Tot slot doen de huisartsen twee oproepen. Op de eerste plaats: geef actief toestemming voor het uitwisselen van gegevens tussen de huisarts en de huisartsenpost (avond-, nacht- en weekendzorg). Alleen dan kunnen deze zorgverleners al je medische gegevens inzien.
Op de tweede plaats: meld je aan voor de nieuwsbrief van je eigen huisartsenpraktijk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste nieuwtjes.

Goed om te weten!

  • Kijk op www.buurtpleinab.nl/gezondheid-en-welzijn voor alle informatie en mogelijkheden rondom zorg en welzijn in de wijk. Veel hiervan is ook beschikbaar in de ABapp (downloaden via Playstore en Appstore).
  • Digitale communicatie met de huisarts verloopt via MijnGezondheid.net en de hieraan gekoppelde app MedGemak. Maak een account aan via de website van je eigen huisarts: www.artois.dohnet.nl of www.achtsebarrier.dohnet.nl. Hier kun je je ook aanmelden voor de nieuwsbrief van de praktijk.
  • Loop je tegen digitale problemen aan? Elke dinsdag tussen 12.00 en 13.00 uur kun je (vanwege corona online) vragen stellen via de Buurtplein Bellijn, bereikbaar via www.achtsebarrier.nl/bellijn.
  • Toestemming verlenen voor het uitwisselen van zorggegevens kan mondeling bij de huisarts of online via www.volgjezorg.nl.